Träning som behandling

Träning som behandling:

 

Vi följer de senaste forskningsrönen vad det gäller träning. Och då det som är vår specialitet, träning för äldre personer.

 

- Starka muskler minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Det man sett i nya studier är att 30 min styrketräning i veckan minskar risken för vad det gäller hjärt-

och kärlsjukdomar mer än 30 min promenad dagligen.

- Muskelträning kan sänka blodtrycket.

 

- Styrketräning ökar känsligheten för insulin. Det vill säga styrketräning minskar risken för diabetes.

 

- Styrketräning kan bromsa de negativa effekterna av fibromyalgi.

 

- Reumatiska besvär och besvär från artros lindras av styrketräning.

 

- Skelettet stärks av styrketräning. Det innebär att man kan motverka och förebygga benskörhet hos

äldre.

- Man har sett positivt samband mellan starka muskler och risken att drabbas av Alzheimers sjukdom.

 

- Styrketräning ger en klarare tanke och minskar graden av depression mer än konventionell terapi.

 

Källa: Svensk idrottsforskning 3/2013

 

Förmiddagar 1-3 gånger i veckan kommer du att få träna hos oss, i ett gym anpassat för din typ av besvär. Under vår handledning

 

"Om fysisk aktivitet vore ett läkemedel skulle det vara helt oöverträffat"

säger forskaren Ulf Ekelund vid Cambridge University, som visar en studie gjord under 12 år innefattande mer än 334 000 personer från tio länder. Den visar att stillasittande dödar dubbelt så många som fetma. Aktiv livsstil är viktigare än vikten för ett långt liv.

jan.2015

 

 

TRÄNA FÖR ATT ORKA BLI ÄLDRE!